Uwaga na BLIK
„ Jesteś mam pytanie. Opłacisz mi zamówienie blikiem. Ja mam u siebie limit. W ciągu godziny zwrócę ci pieniądze”. Taką wiadomość otrzymała mieszkanka powiatu górowskiego, która będąc pewna, że pisze do niej koleżanka podała kod BLIK, zatwierdziła transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku i tym sposobem straciła 2000 złotych.
Działanie oszustów jest takie same. Włamują się na konto portalu społecznościowego, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą rozmowę tak, aby nie wzbudzić jakichkolwiek podejrzeń. Sprawcy proszą o kod BLIK na ustaloną kwotę, jednocześnie obiecują szybki zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pisze ze swoim znajomym, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu, oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci. Pamiętajmy, że transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania. Nie podawajmy wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy. Taka prosta czynność jak telefon do znajomego uchroni nas przed oszustem.
podkom. Ariel Bujak